Wednesday, October 23, 2013

KELEBIHAN VITAMIN C UNTUK WANITA


KELEBIHAN VITAMIN C UNTUK WANITA

Vitamin C, juga dikenali sebagai asid askorbik, menawarkan beberapa manfaat yang berpotensi yang khusus untuk wanita.

Vitamin C Merawat Sakit Sendi.  
Sakit sendi yang dialami ramai wanita 40-an boleh dikurangkan dengan mengambil vitamin C. Gabungan vitamin C dan kalsium bekerjasama untuk memberi perlindungan kepada sendi untuk membantu mengurangkan kesakitan dan ketegangan.

Vitamin C Untuk Mencegah Kehilangan Tulang
Vitamin C mampu menjana pembinaan tisu tulang dan kolagen. Pakar melaporkan bahawa vitamin C yang digunakan bersama dengan vitamin E mempunyai potensi untuk membantu dalam rawatan osteoporosis dan, dalam beberapa kes, bahkan boleh membantu kehilangan tulang di kalangan wanita yang sudah mengalami osteoporosis.

Vitamin C untuk Mencegah Jangkitan Saluran Kencing
Wanita yang terdedah kepada jangkitan saluran kencing harus mempertimbangkan meningkatkan pengambilan vitamin C. Vitamin C berupaya untuk mengasidkan air kencing dan dengan itu menghalang pertumbuhan bakteria.

Vitamin C Untuk Wanita Hamil
Wanita hamil mengambil vitamin pranatal yang mengandungi vitamin C untuk memenuhi permintaan badan yang semakin meningkat semasa hamil. Pembentukan tulang, gigi dan tisu janin memerlukan bekalan tambahan vitamin C oleh ibu.

Kekurangan Vitamin C Dan Penyakit Periodontal
Wanita muda yang kekurangan vitamin C cenderung dijangkiti penyakit periodontal yang menjangkiti gusi. Satu kaedah yang berkesan untuk mengurangkan risiko ini adalah untuk mengambil vitamin C tambahan setiap hari.

Vitamin C Dan Merokok
Wanita yang merokok menghadapi risiko kerosakan paru-paru akibat asap yang membentuk radikal bebas. Molekul radikal bebas ini mengurangi bekalan antioksidan vitamin C dalam tubuh.  Perokok yang tidak mendapat cukup vitamin C daripada sumber semula jadi adalah dinasihatkan untuk mengambil bekalan tambahan sekurang-kurangnya 500 miligram sehari.

Vitamin C Merawat Hot Flashes Ketika Premenopause
Apabila digunakan bersama dengan makanan tambahan bioflavonoid , vitamin C dapat membantu menguatkan kapilari dan saluran darah. Pengukuhan ini boleh membantu mencegah atau mengurangkan kejadian hot flashes semasa premenopause.


Sumber Vitamin C
Antara sumber semula jadi vitamin C termasuk kubis, limau, lada hijau , lemon , oren, lada , kentang, bayam dan strawberi 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...