Thursday, October 31, 2013

KESAN – KESAN KEKURANGAN PROTIN

KESAN – KESAN KEKURANGAN PROTIN

Badan kita memerlukan kemasukan harian protein kerana ia tidak menyimpan rizab lebihan pemakanan asid amino – iaitu blok binaan protein - sebagaimana ia menyimpan lebihan karbohidrat atau lemak yang kita makan.

Protein adalah komponen semua sel-sel badan yang menyokong pertumbuhan otot , kesihatan imun dan peredaran darah, struktur tisu , fungsi endokrin dan tindak balas enzim.

Oleh itu, tanpa protein yang mencukupi dalam diet harian, badan boleh mengalami beberapa kesan negatif seperti berikut:


Fungsi Imun

·      Protein adalah satu komponen penting sistem imun yang terdiri daripada sel-sel darah putih , antibodi, protein darah dan pelbagai molekul imun, termasuk Interferon , interleukin , chemokines dan cytokines.
·      Protein ini bekerjasama untuk menyerang penceroboh asing, samada yang berbentuk biologi seperti bakteria atau virus dan kimia atau yang berbentuk ancaman fizikal seperti toksin atau serpihan di kaki anda.
·      Kebanyakan protein imun dikeluarkan segera apabila diperlukan , misalnya untuk menghadapi jangkitan yang menyerang secara tiba-tiba.
·      Kekurangan protein pemakanan boleh menjejaskan keupayaan anda untuk menghasilkan molekul imun yang cukup bagi menangani bahaya dan boleh membawa kepada jangkitan atau penyakit yang lebih kerap dan teruk.

Kekurangan Protin Boleh Memberi Kesan Kepada Sistem Imun.


Tisu Otot

·      Salah satu kesan awal pengambilan rendah protin adalah penurunan jisim otot, yang memberi kesan kelemahan fizikal.
·      Apabila tidak mengambil asid amino yang mencukupi untuk mensintesis protein baru, badan akan memecahkan gentian otot-otot yang ada dan menghantar asid amino tersebut ke sel-sel yang lebih memerlukan protein dengan segera.
·      Lama kelamaan , pengurangan otot-otot akan berlaku.
·      Kesan ini ketara kepada orang dewasa yang bukan sahaja mengambil terlalu sedikit protein tetapi juga yang tidak bersenam.
·      Namun, kehilangan jisim otot boleh berlaku pada sesiapa yang tidak mengambil cukup protin.


Kesihatan Tulang

·      Jumlah protein dalam diet anda boleh memberi kesan kepada tahap kalsium badan anda.
·      Diet yang rendah protein boleh memberi kesan negatif kepada keupayaan saluran pencernaan untuk menyerap mineral kalsium ini, mengakibatkan bahan perkumuhan meningkat dalam air kencing.
·      Ini memberi kesan sedikitnya kalsium yang diserap oleh badan. 
·      Akibatnya, sistem tulang rangka boleh menjadi sumber sokongan untuk pengambilan kalsium, kerana sel-sel perlu mengekalkan tahap kritikal nutrien kalsium untuk fungsi optima badan.
·      Menurut laporan, individu dengan pengambilan protein yang tidak mencukupi lebih mengalami penurunan kepadatan tulang dan kehilangan pesat massa tulang.
·      Jadi, makan terlalu sedikit protein boleh melemahkan tulang.

==========
CARA ORDER
==========
SMS/WHATSAPP: 019 851 1188

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...